Home Bieganie Jak znaleźć motywację do biegania? Dobre praktyki

Jak znaleźć motywację do biegania? Dobre praktyki

Autor: Mateusz Kowalczyk

Brak Ci motywacji do biegania? Nie wiesz, jak utrzymać codzienną rutyne treningów? Uzbieraliśmy dla Ciebie kilka przydatnych wskazówek, aby znajdowanie motywacji było jeszcze prostsze.

Bieganie nie jest sportem który ciężko zacząć. Aby zacząć biegać wystarczy prawdziwe pragnienie spróbowania czegoś nowego oraz chęć, żeby zaangażować się w to w pełni. Jednak choć z pozoru samo wstanie sprzed komputera i wyjście na zewnątrz, aby poruszać nogami, może się wydawać banalnie proste, jednak wcale takie nie musi być. Rozpoczęcie biegu czasami może onieśmielać, a także zniechęcać do cięższych treningów. Może także wiązać się z pewną niewygodą. Porzucając te trudności na bok na chwilę, musimy się zgodzić, że jednak jest pewna magia w chwili, gdy zakładasz buty biegowe.

Regularne treningi przynoszą korzyści zdrowotne, jakie płyną z uprawy sportu. Regularne treningi biegowe pozwalają zwiększyć poczucie własnej wartości, a także zmniejszają ryzyko chorób związanych z układem krążenia Regularny bieg, zwłaszcza z rana, to przede wszystkim lepsze samopoczucie. To jeden z efektywniejszych sposobów na spalanie kalorii. Zacznij biegać, a z pewnością odkryjesz to wspaniałe poczucie satysfakcji, gdzie stopniowo będziesz zwiększać dystans oraz pokonywać go coraz szybciej.

Poniżej, przygotowaliśmy dla Ciebie wskazówki. Dzięki nim poradzisz sobie z rutyną oraz nieprzyjemnościami, które mogą wkraść się w Twoje treningi.

Nie skupiaj się na czasie podczas biegu lub prędkości

Błąd. Nie skupiaj się na czasie biegu lub prędkości. Nie musisz biegać codziennie maratonu, aby uważać się za biegacza lub joggera. Zacznij od krótkich treningów, trwających 20 lub 30 minut. Z czasem zaobserwujesz, że staje się to coraz łatwiejsze i stanie się to nieodłącznym elementem każdego dnia.
Badania pokazują, że zaledwie 30 minut spędzonych codziennie na bieganiu wystarczy aby skutecznie poprawić nastrój. Tyczy się to nawet osób cierpiących na zaburzenia depresyjne.

Znajdź odpowiednie obuwie

Bieganie nie wymaga od ciebie kupna specjalistycznego sprzętu, a wszelkie biegowe gadżety są raczej bardziej efekciarskie i po prostu przykuwają uwagę. Jednak nie możesz zlekceważyć doboru odpowiednich butów w których będziesz biegać. Buty powinny być przede wszystkim wygodne i być do tego specjalnie przystosowane. Bieganie w pierwszych lepszych trampkach, zwłaszcza po nierównych terenach, może przynieść niepożądane konsekwencje. Używając niewłaściwych butów możesz narazić się na mikrouszkodzenia kości, problemy ze stawami, zwłaszcza kolanami.

Brak odpowiedniej amortyzacji podczas biegu

Jeśli nie wiesz, które buty będą odpowiednie dla Ciebie – nie przejmuj się. Najlepiej poradzić się w tej kwestii specjalisty. Wybierz się do specjalistycznego sklepu przeznaczonego dla biegaczy. W większości z nich kadra zanalizuje Twój chód, bieg. W wielu z nich są także specjalne urządzenia pozwalające określić rodzaj twojej stopy. Dzięki temu będziesz mieć wygodne buty z odpowiednią amortyzacją, przeznaczone specjalnie dla Ciebie.

Zaplanuj wstępnie swoje trasy biegowe

Wyjście pobiegać pozbawione najmniejszego planu. czyli po prostu założenie na nogi butów i gnanie przez siebie ma wiele uroku. Jednak aby lepiej się zmotywować do codziennych treningów powinieneś z góry dokładnie przemyśleć trasę oraz odległość. W innym wypadku, bieg może stać się po prostu szybkim truchtem na około bloku lub sprintem z lodówki do kanapy, żeby oglądać Netflix. Jeżeli zminimalizujesz wszelki niespodzianki, a a także z góry pewien cel – będzie łatwiej Ci go zrealizować. Nie znaczy to, że masz wybierać nudne trasy.

Staraj się już zawsze biegać w miejscach, które są atrakcyjne wizualnie, bez znaczenia czy będzie to las, park, czy może centrum miasta z fontannami i knajpami. Ważne, by wiedzieć, ile Twój dzisiejszy bieg ma trwać i kiedy dokładnie się skończy. Wtedy będziesz odczuwać ogromne poczucie satysfakcji skończonego celu.

Bądź zgodny

Kształtowanie nowych nawyków może różnić się w zależności od charakteru. Średnio zajmuje około dwóch miesięcy. Przez te dwa miesiące staraj się unikać zbyt wygórowanych celów. Najważniejszym celem dla Ciebie powinien być po prostu jakikolwiek trening biegowy. Nie musi on być niewiarygodnie długi lub wyczerpujący. W trakcie biegu możesz zmieniać jego czas trwania, prędkość w trakcie oraz kąt nachylenia powierzchni zmieniając trasy. Jednak miej na uwadze, że nawet 20 minut biegania jest lepsze, niż siedzenie przed kanapą.

Zabierz ze sobą przyjaciela

Nic lepiej nie cementuje przyjaźni, jak wspólne wykonywanie zadańi wspólne dążenie do tego samego celu. Zwłaszcza pokonywanie dłuższych dystansów może być przyjemniejsze, kiedy masz pod ręką kogoś bliskiego. Kogoś, z kim możesz wymienić zdania, przedyskutować zdarzenia z dzisiejszego dnia, a także mieć wsparcie w przypadku, kiedy słapie Cię słabość podczas biegu. Pamiętaj, aby znaleźć przyjaciela którego towarzystwo sprawia Ci przyjemność oraz który ma podobny poziom umiejętności jak Ty. Nie chcesz podczas biegu nieustannie na kogoś czekać. Nie chcesz także, aby ktoś nieustannie czekał na Ciebie.

Jeżeli nie masz bliskich przyjaciół w miejscu, w którym właśnie się znajdujesz, możesz poszukać przyjaciela przez internet lub na aplikacjach. Badania pokazują, że bieg podczas którego możesz mieć kontakt wirtualnym przyjacielem, jest znacznie przyjemniejszy, niż bieg w pojedynkę

Powiązane teksty

Dodaj komentarz