Home Pozostałe dyscypliny Aktywność fizyczna w domu

Aktywność fizyczna w domu

Autor: Darek Jaszewski

Aktywność fizyczna kojarzy się ze spędzaniem czasu na świeżym powietrzu. Oczywiście nie ma w tym nic zaskakującego, ale warto podkreślić, że aktywność fizyczna może mieć miejsce w domu. Trening w domu to nie jest prosta sprawa, ale to nie oznacza tego, że mowa o czymś, z czego należy zrezygnować.

Potrzebna przestrzeń

Zacznijmy może od przestrzeni, nie ulega wątpliwości, że warunki mieszkaniowe mają pewne znaczenie. Niemniej jednak musisz pamiętać o tym, że przestrzeń nigdy nie jest przeszkodą, z którą nie sposób sobie poradzić. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak niewiele miejsca potrzeba. W niektórych sytuacjach wystarczy kawałek podłogi.

Warto jeszcze wziąć pod uwagę, że meble nie zawsze stanowią przeszkodę. W niektórych sytuacjach meble są atutem. Wszystko zależy od oczekiwań i kreatywności. Najlepszym przykładem jest chyba łóżko, łóżko przydaje się w wielu sytuacjach (weźmy sobie pod uwagę ćwiczenia niewymagające stałego podłoża – łóżko może okazać się przydatne przy niemal wszystkich ćwiczeniach). Oczywiście należy też pamiętać o tym, że znaczenie ma charakterystyka – jeżeli myślisz o brzuszkach, to znak, że potrzebny jest twardy mebel.

Uczciwie trzeba przyznać, że nie zawsze jest łatwo. Jeśli interesują Cię np. wykroki lub wymachy, potrzebujesz sporo miejsca. Warto też pamiętać o tym, że można robić niewielkie wykroki, ale schodzić kolanem niżej. Na dobrą sprawę wszystko sprowadza się do elastyczności. Trzeba dostosować się do panujących warunków.

Wydajny trening w domu – to możliwe?

Zastanawiasz się nad tym, czy wydajny trening w domu jest możliwy? Można przypuszczać, że jest to pytanie, które zadają sobie niektóre osoby. Co więcej, udzielenie odpowiedzi nie jest prostym zadaniem, podczas aktywności fizycznej można stawiać sobie różne cele (początkujący nie będą myśleć o tym samym, co osoby trenujące regularnie).

Zresztą najlepszym przykładem jest to, z czym zmagali się (czy też muszą zmagać się) sportowcy. Skupmy się może na rozgrywkach piłkarskich – w związku z pandemią koronawirusa doszło do wstrzymania niemal wszystkich lig na świecie. Ten stan jest już oczywiście za nami i możemy obserwować piłkarskie zmagania. Mowa o tym wszystkim z prostego powodu – mimo trudnej sytuacji trzeba było dbać o formę.

Niemniej trening domowy nie jest w stanie zrekompensować wszystkiego. Każde wznowione rozgrywki zostały poprzedzone okresem przygotowawczym. Ponadto ligi miały możliwość wprowadzenia przepisu pozwalającego na dwie dodatkowe zmiany. Trzeba jednak przyznać, że fakt ten miał znaczenie nie tylko ze względu na wypadnięcie z rytmu treningowego. Mówiąc wprost – chodziło o rytm treningowy, jak i czekające spore obciążenia. Co więcej, cała sytuacja z koronawirusem mogła mieć wpływ na groźne kontuzje, o których można usłyszeć.

To wszystko pokazuje, jak istotne jest odpowiednie podejście do treningu. Pamiętaj o tym bez względu na to, czym chcesz się zająć. Ponadto musisz mieć na uwadze, że trening wymaga właściwego stroju. W teorii jest to elementarz, w praktyce można mieć pewne wątpliwości.

Wady i zalety domowego treningu

Domowy trening to nie jest idealne rozwiązanie, ale na pewno jest to coś, nad czym należy się zastanowić. Jest to rozwiązanie, które ma swoje wady i zalety. Temat ten został już poruszony, ale warto sobie wszystko podsumować.

Zalety domowego treningu

  • Zyskujesz czas i pieniądze.
  • Samodzielnie decydujesz o tym, kiedy rozpoczniesz trening.
  • Uczysz się samodyscypliny.
  • Rozwijasz kreatywność.
  • Unikasz rozpraszających bodźców (jeśli coś Cię jednak rozprasza, pozbądź się problemu lub rozważ zmianę miejsca).
  • Masz większy komfort psychiczny (jeżeli trening jest dla Ciebie czymś nowym, obecność innych osób może Cię krępować).

Wady domowego treningu

  • Trzeba samodzielnie zadbać o bezpieczeństwo.
  • Jeżeli nie masz własnego mieszkania, ktoś może Ci przeszkadzać.
  • Konieczna jest samodyscyplina.
  • W pewnych sytuacjach warto skorzystać z pomocy doświadczonego trenera.
  • Efekty mogą nie satysfakcjonować.

Jak widać, trening w domu to temat na długą dyskusję. Jeżeli myślisz o domowym treningu, spokojnie się nad wszystkim zastanów i podejmij dobrą decyzję.

Powiązane teksty

Dodaj komentarz