Nowoczesne rowery elektryczne inaczej nazywane e-bike, to największa nowinka techniczna pożądana przez młodzież. Dopiero niedawno zawładnęły polskimi drogami. W innych krajach europejskich są powszechnie używane, u nas stanowią nadchodzącą modę. Taki rower to alternatywa dla tradycyjnych jednośladów. Mają one wbudowany silnik elektryczny, który pomaga w swobodnym poruszaniu się po mieście. Można nim śmiało jeździć po ścieżkach rowerowych. Już w 2011 roku weszła nowelizacja ustawy, która jasno definiuje pojęcie roweru. Nowe przepisy traktują o tym, że rower może być wspomagany urządzeniami elektrycznymi o określonych parametrach. Rowery te są bardzo ciche i umożliwiają jazdę bez zbędnego wysiłku. Nowoczesne jednoślady w budowie przypominają tradycyjne, nie ma tu większych różnic oprócz zamontowanego w nich układu wspomagającego. Obecnie są to najbardziej zaawansowane rowery dostępne na rynku.
Sposób działania elektrycznego roweru
Popularne e-bike mają zamontowany silnik elektryczny umieszczony w piaście koła lub jego suporcie. Za wspomaganie elektryczne odpowiadają trzy kluczowe elementy. Są to: bateria, silnik elektryczny i elektroniczny kontroler sterujący pracą pozostałej części układu wspomagania. Poza tym rower elektryczny nie różni się od tradycyjnego. Można go użytkować w zwykły sposób, przy zgaszonym silniku. Kiedy zaczyna się pedałować, silnik w e-bike uruchamia się automatycznie. Zsynchronizowany kontroler daje tyle mocy ile potrzeba-przy szybszym pedałowaniu więcej, przy wolniejszym mniej.
Bateria
Ta część jest najistotniejsza w rowerze elektrycznym. Odpowiada za działanie całego napędu, ponieważ jest dla niego źródłem energii. Zazwyczaj rowery wyposażone są w wydajne baterie litowo-jonowe, które powszechnie stosuje się we wszystkich urządzeniach elektronicznych. Zakłada się, że w zależności od stopnia użytkowania roweru akumulator będzie sprawnie działał przez 500-700 ładowań. Następnie jego moc zacznie słabnąć, będzie wymagał coraz częstszego ładowania oraz utraci część swojej pojemności. Po tym okresie zaleca się go wymienić. Zasięg jazdy na jednym ładowaniu baterii uzależniony jest od jej pojemności. Najczęściej jest to około 40-60 km.
Silnik elektryczny
Rowery elektryczne wyposażone są w nowoczesne silniki o mocy od 250 do nawet 1000 W. W większości krajów na świecie dopuszczalna moc wynosi 250W. Silniki są w pełni bezobsługowe i niemalże nieawaryjne. E-bike określane są mianem zielonych rowerów, ponieważ oszczędnie korzystają z energii. Na 100 km zużywają prądu za niecałą złotówkę. Elektryczny rower może osiągnąć prędkość maksymalnie 25 km/h. Jest to uregulowane wymogami państwowymi.
Kontroler
Odpowiada za sterowanie pracą silnika i przesyłanie energii z baterii do systemu zasilającego. To tu skupiają się wszystkie przewody elektryczne. Jest on zsynchronizowany z czujnikiem ruchu zainstalowanym na suporcie. Czujnik rejestruje obroty korbą, wyczuwając prędkość, z jaką jedzie rowerzysta, a następnie kontroler przesyła informacje do silnika. W ten sposób zostaje włączony inteligentny system wspomagania jazdy. Gdy wspomaganie nie jest potrzebne, wystarczy przestać pedałować lub nacisnąć hamulec.
Rower elektryczny-czy warto?
Dzięki użytkowaniu e-bike można dotrzeć w szybki sposób z jednego końca miasta na drugi, sprawnie omijając korki. Co więcej, utrzymanie elektrycznego roweru jest bardzo tanie. Trasa o długości 100 km to wydatek rzędu 1 zł. Nie trzeba go także rejestrować ani ubezpieczać, przez prawo polskie uznawany jest za zwykły rower. Stanowi on oszczędność miejsca, nigdy nie ma problemu z jego z parkowaniem. Można go zostawić w piwnicy, korytarzu lub komórce pod schodami. Dla naszego środowiska e-bike mają zbawienny wpływ. Są w pełni ekologiczne, nie emitują spalin, a dla organizmu to samo zdrowie. Dzięki niemu częściej przebywa się na świeżym powietrzu, a sylwetka i zdrowie się poprawia. Docierając rowerem do pracy lub szkoły, nigdy nie jest się zmęczonym, czy spoconym. Właśnie w takich sytuacjach świetnie sprawdza się inteligentne wspomaganie jazdy.