Home Joga Joga dla dzieci – sposób na relaks i naukę koncentracji

Joga dla dzieci – sposób na relaks i naukę koncentracji

Autor: Justyna Zduńczak

Popularność jogi rośnie, jak się okazuje, nie tylko wśród dorosłych. Joga staje się doskonałym sposobem na aktywnie spędzanie czasu wśród dzieci. Powodów jest wiele.

Joga poprawia przede wszystkim elastyczność i wytrzymałość ciała, ale także wzmacnia koncentrację, relaksuje i wspomaga kontrolę nad emocjami. Jest to idealny sposób na połączenie aktywności fizycznej i zabawy, która na dodatek uczy. Świetnie sprawdza się u dzieci nadpobudliwych dzięki nauce panowania nad emocjami i własnym ciałem. Poprawia nastrój i wycisza.

Najważniejsza jest zabawa

Joga dla dzieci powinna być przede wszystkim zabawą, do której będą chętnie powracać. Plusem jogi jest to, że wiele jej pozycji ma swoje źródło w naturze, czyli w roślinach, zwierzętach, a dzieci uwielbiają naśladować otaczającą ich rzeczywistość. Asany w jodze dla dzieci powinny być zatem mniej powściągliwe, a bardziej zabawne, tak żeby dziecko nie znudziło się ćwiczeniami za szybko. Na przykład podczas wykonywania pozycji „psa z głową w dół” można zażartować i podnieść nogę w bok lub pomerdać ogonem. Z uwagi na to, że dzieci są bardzo ruchliwe, ćwiczenia powinny być wykonywane dynamicznie, dopiero z czasem i wiekiem dziecko nauczy się dokładności czy poprawnego oddechu, które w jodze są tak ważne.

Dlaczego joga jest potrzebna dzieciom?

Joga pozwala dzieciom się uspokoić i zrelaksować. Pomimo tego, że zajęcia mogą być prowadzone dynamicznie, to jednak każda pozycja wymaga od dziecka dużego skupienia, jeśli chce wykonać ćwiczenie prawidłowo, a z pewnością chce. W efekcie dziecko uspokaja się i wycisza.

Jogo wzmacnia ciało i poprawia elastyczność. Kształtowanie poprawnej postawy jest kluczowe w prawidłowym rozwoju dziecka. Dzięki jodze niwelowane są takie wady jak: skrzywienie kręgosłupa czy wystające łopatki. Oprócz tego dodaje witalności i ogólnie poprawia stan zdrowia dziecka, czyniąc je bardziej odpornymi na choroby. Regularnie ćwiczenia z jogi poprawiają także układ trawienny, co z kolei pomaga uniknąć problemów dziecka z otyłością.

Joga uczy pracy w grupie i akceptacji. W związku z tym, że joga praktykowana jest w grupie innych dzieci, maluchy mogą zauważyć różnice w tym, jak dane dzieci wykonują ćwiczenia. Dzięki temu widzą, że każdy z nas jest inny i podczas gdy jedno ćwiczenie ktoś wykonuje najlepiej, to z innym może mieć już problem. Dziecko zauważa różnice i uczy się je rozumieć i akceptować.

Joga uczy cierpliwości. Ważne jest, aby dziecko od najmłodszych lat uczyło się, że regularność popłaca. Chociaż na początku może mieć problem z wykonywaniem pewnej pozycji, po jakimś czasie zauważy, że z każdym dniem idzie mu coraz lepiej. To świetna nauka na przyszłość.

Joga poprawia samoocenę. Nie wszystkie dzieci są urodzonymi sportowcami, część z nich nie ma takich predyspozycji. Dlatego joga jest świetną alternatywą dla dzieci, które boją się rywalizacji czy „bycia ostatnim”. Joga to przede wszystkim świetna zabawa, która w dalszej perspektywie przynosi wiele korzyści.

Jaka powinna wyglądać joga dla dzieci?

Ćwiczenia powinny być dobrane tak, aby zadbały o kręgosłup najmłodszych. Tutaj najważniejsze jest wzmocnienie i rozciąganie. Do tego muszą budować ciekawą historię, tak aby dzieci z wielką ciekawością chciały wykonywać ćwiczenia i świetnie się przy tym bawiły. Na samym końcu głęboki relaks i gotowe.

Dodaj komentarz